06 november 2008

Kontroll, stimuleringsdag 8

Idag var det kontroll på kliniken igen. Blåsorna växer som de ska, är 13-14 mm stora och 8-10 i antalet. Så långt är allting väl.

Men så ställde jag frågan som de säkert inte vill höra, som de säkert inte vill besvara: Hur stora är våra chanser? Läkaren log och sa att kort sagt har vi goda chanser. Men pga det här pco-syndromet jag har på högra äggstocken... VA? Pco-syndrom? Har jag? Sedan när då?
Jo, det var tydligen så. Eventuellt. Men efterssom jag varken har oregelbundna menscykler, kraftig kroppsbehåring eller någonsin har haft den minsta antydan till extrakilon så är jag tydligen väldigt otypisk för pco. Om jag förstod honom rätt är min högra äggstocks massproduktion av ägg det enda som tyder på pco. Men kanske missuppfattade jag något.

Hade jag inte haft det här pco-syndromet hade vi troligen blivit gravida på en gång, påstod läkaren. Vi fixar det ändå, men nu blir det lite mer komplicerat. 30-40% sannolikhet/försök säger siffrorna för oss. Jaha. Det var väl ungefär vad jag läst mig till.
Men det här med att min högra äggstock producerar massor av ägg innebär att äggen håller låg kvalitet. Det, i kombination med makens få och lågkvalitativa spermier gör det naturligtvis inte lätt att bli gravid. Men å andra sidan, påpekade läkaren, så fick vi några riktigt bra embryon under förra försöket. Och det som framförallt talar för att vi ska lyckas är att vi har vår son - dvs min kropp vet hur man gör om den får chansen.

Men pco? Jag känner igen begreppet, men vad innebär det? Gick hem och googlade men blev inte klokare. Jag känner inte igen mig i beskrivningarna överhuvudtaget. Konstigt.

3 kommentarer:

MochM sa...

Men vad trist. Men jag säger samma sak. Vad är PCO?
Å andra sidan har vi ju redan bestämt att det ska gå bra för dig den här gången. PCO eller inte. Det krävs bara ett endaste litet fint ägg!
Kram m.

Anonym sa...

Grattis till bra VUL-resultat! Ytterst märkligt att PCO kommer upp på tapeten NU! Jag håller med M, det ska gå vägen den här gången, PCO eller inte!!! Ha en härlig helg!
Kram

zygoten sa...

Det låter ju jättebra, stort lycka till nästa vecka! /Kram Z