13 november 2008

Embryon på plats!

Nu har jag två små embryon i mig!

Av våra 13 ägg blev 7 befruktade och 5 var av god kvalitet. Nu befinner sig två i mig och tre i frysen (i sällskap med de två som redan låg där sedan förra ivf-omgången). Båda som återfördes var fyrcelliga av B-kvalitet (låter ju rätt... B? Men skalan är A-B-C, så det får väl anses "normalt" eller "medelmåttigt". Okej. Bra.

Knepig känsla, men jag vet inte riktigt om det är bra eller dåligt. Tydligen är dock varken antalet celler eller den kvalitativa graderingen avgörande för om det leder till graviditet eller ej. Med andra ord; So far so good.

Första två vagitorerna är inpetade och maken mumlade något om att nu stundar "cementsex" igen. ;-) Och nu är det bara att vääääääänta. Idag räknas som dag 1 och jag har tid för blodprov och vul dag 15, dvs 28/11.

5 kommentarer:

zygoten sa...

Grattis till dina två embryon! Har också tänkt på hur det gick för dig idag. Jag visste inte att de skulle föra tillbaka två så jag blev lite förvånad och läser man på nätet så blir man ju nästan rädd... Hur tänker du kring det? /kram z

Signora sa...

Jo, vi får välja om vi vill ha en eller två tillbaka. Men sannolikheten att det blir två är ju liten. Tror att det är 5-10% av de som blir gravida som får tvillingar. Rätt liten alltså.

Men vad menar du med hur jag tänker kring det? Hur jag tänker runt chansen/risken att det kan bli två? Hurra!!! :-) Det vore perfekt!
Eller hur jag tänker kring ökade risker? Enligt mina läkare är det inte några markant ökade risker efterssom jag redan gått en full graviditet och fått barn.
Eller missförstod jag dig?

zygoten sa...

Jag menar att jag blir rädd för det faktum att tvillinggraviditeter anses vara riskgraviditeter med ökad risk för bl a CP-skada, att de föds för tidigt och de risker det kan innebära. Jag är kanske nojjig, det kan ju faktiskt gå bra;)

Signora sa...

Aha. Jo, men jag väljer att hålla för öronen och lalla istället. Och sannolikheten att få till en tvillinggraviditet är ju rätt liten ändå. Nope, inget nojjande här. Ännu. ;-)

zygoten sa...

Det är bra att du hindrar mig från att dra iväg:) En sak i taget. Som du säger, nu ska jag bara klappa mig på magen. /kram z