07 december 2008

Vecka 5+5

OM jag nu fortfarande är gravid, och OM äggplock räknas som ägglossning i beräkningarna, så är jag nu i vecka 6. Närmare bestämt på 5+5.

Jag har varit i Sverige en vecka nu och ägnat tiden åt att dölja detta tillstånd för vänner och släkt. Det gick nog halvbra. Jag är nämligen redan svullen. Så svullen att jag måste ha mammabyxor! Jag antar att det inte kan bero på graviditeten redan utan att det är mina äggstockar som ligger där och är stora som meloner. Hur som helst, mammabyxor och tunikor eller stickade tröjor har jag haft på mig. Jag tyckte min mamma sneglade lite på min mage några gånger och min mormor frågade rätt ut, men utan misstankar tror jag, om jag inte ska skaffa nästa barn snart. "Du blir ju snart för gammal!" Tack för den...

En del av mina kompisar vet vad vi håller på med, men inte att vi redan haft testdatum. Andra sneglade på huruvida jag drack alkohol eller ej. Jag fejkade. Ett snapsglas, en glöggmugg och ett glas rött vin. Förde till munnen, låtsades dricka, kommenterade smaken och smugglade sedan över glaset till maken.

Jag lyckade dock göra en riktigt, riktigt överklantig sak. Jag var och klippte mig och medan jag får håret tvättat sätts det på massage i stolen. Skönt, tänkte jag. När hon var nästan färdig tänkte jag istället: "Helvetes jävlar!!! Man får ju inte få massage i ryggslutet när man är gravid!" och fullstänidgt studsade ur stolen. Skit också! HUR kan jag bara glömma bort att jag är gravid? Eller att man inte ska få massage? Shit!
Hela eftermiddagen kände jag av molvärk i livmodertrakten. Och hjärtklappning i halsgropen. Tänk om, tänk om, tänk om...

Nåja, jag är fortfarande dödstrött och har ömma bröst, så lite gravid är jag nog. Men å andra sidan tar jag fortfarande mina progestronvaggisar i oförändrad mängd (man gör det i 12 veckor här) så det kanske är därför?

Lyckligtvis är det klinikbesök imorgon. Nytt blodprov för att se så att hcg-värdet fortfarande stiger som det ska och vul för att kolla status i den regionen. Om turen är med oss kan det finnas ett litet tickande hjärta där till och med.

1 kommentar:

MochM sa...

Du är säkert jättegravid fortfarande! Vad skönt med lite ledighet och träffa nära och kära.

Proggisar i 12 veckor. Hua. Vet inte hur länge man använder dom här, har ju inte varit i den situationen än, men 12... det måste ju ta död på sexlivet! Eller så kladdar det till extra bra bara, haha!

Sköt om dig!
Kram m.