11 december 2008

Jag har sett ett hjärta!

JAAA!!! Idag fick jag se det lilla tickande hjärtat på ultraljudet!
Jag ÄR gravid! Och risken för missfall ska tydligen vara mycket liten nu enligt min läkare. Jag ska få en liten bebis! Ehrm... VI ska få en bebis, heter det kanske. ;-)

Men de där längdangivelserna som jag yrat om tidigare var ju helfel. Jag tror jag missuppfattar ett och annat som min läkare säger. (Fast hjärtat har jag inte missuppfattat!) Hon mumlar nämligen, på utrikiska, så även om jag tror att jag förstår allt blir det tydligen fel ibland. Det där måttet på 12 mm för två veckor sedan var naturligtvis inte embryot utan tjockleken på min slemhinna. Och 10 mm i måndags var den där lilla säcken som embryot ligger i i början (hinnsäcken). Men idag, idag har jag fått en ny måttangivelse och noga kontrollerat att jag fattat rätt. 3 mm är vår lilla plutt. Undrar hur stort hjärtat är då förreten? Pyttepyttepyttelitet!

Siffran tycks dock inte stämma med vad som står på growingpeople etc, men kanske är det annorlunda vid ivf? Fast det känns långsökt. Samtidigt som läkaren menade att det var helt rätt med 3 mm. Äh, jag fattar inte. Men skit samma! Det finns ett hjärta!

Och ja, just det. Hon började, mumlande såklart, prata om att hon skulle se efter hur många det fanns. Jag, som utgått från att det var ETT ända sedan hon mätte slemhinnan för två veckor sedan (som jag trodde var embryot), fick hjärtat (mitt, inte det pyttelilla) i halsgropen och kände ett litet girigt hopp om att det skulle vara två. Det var det inte. "Som tur var!!!" sa min man. Nä, ett barn i taget är fantastiskt!

2 kommentarer:

Eludie sa...

Fantastiskt! Jag gläds med dig och er!

Anonym sa...

Så underbart!!! Är så glad för er skull och längtar själv efter ul... KRAM