25 januari 2009

Status och jämförelse

Illamåendet börjar nog (peppar, peppar...) att avta nu. Jag kräks fortfarande ibland och käner mig groggy, bakis ungefär, men det går åt rätt håll.
Foglossningen däremot håller på att knäcka mig. Efter en dag i rörelse blir det tre dagars kvidande på soffan. Undrar hur det här ska gå till sommaren!?!
Näsan blöder fortfarande av och till så slemhinnorna är nog sköra och torra. Ögonen är också lite torra så jag piffar upp dem med ögondroppar ibland.
Hemorojder... Ja, men inte nämnvärt. Måste försöka trycka i mig mer plommon och vatten, men inget av det står på min favoritlista.
Kliandet på mage, bröst, rygg, armar och ben börjar också avta. Hurra!
I övrigt... Tja.

Efterssom jag hela tiden tjatar om hur min förra graviditet var (förlåt!) måste jag ju dessutom lägga till en jämförelse av då och nu. Jag inser att det inte är av intresse för någon annan än mig så nedanstående kan ni lugnt strunta i. Ni missar inget! ;-)

Kräkningar
Då: Kräktes jag från det att jag öppnade ögonen på morgonen till kl 15 på eftermiddagen. Till vecka 14 eller så. Därefter var det mer sporadiskt under dagen. From vecka 20 någon enstaka gång varje dag. Sista kräkningen registrerades i vecka 30.
Nu: Har jag kräkts ett tiotal gånger, men hulkar i stort sett varje dag. Nu börjar det dock avta även om ett lätt illamående finns kvar.

Foglossning
Då: Kände jag inte av någon foglossning alls under hela graviditeten.
Nu: Kände jag av den redan i vecka 6, hade ont i vecka 8 och rejäla smärtor och måste vara stilla i vecka 12.

Hemorrojder
Då: Kom i slutet av graviditeten.
Nu: Kom innan vecka 10.

Kliande
Då: Kliade brösten och resten av kroppen så jag höll på att bli tokig i början av graviditeten och återigen runt vecka 18.
Nu: Har det kliat liknande och börjar nu avta.

Halsbränna
Då: Kände jag av det några gånger i slutet.
Nu: Har jag kännt av det några gånger redan nu. Besvärande är det dock inte.

Näsblod
Då: Till och från när jag snöt mig.
Nu: Likadant.

Huvudvärk
Då: Började jag få huvudvärk flera gånger i veckan under sista halvan av graviditeten. Avhjälptes effektivt med professionell massage en gång i veckan.
Nu: Har huvudvärken redan börjat sedan några veskor tillbaka. Flera gånger i veckan måste jag kurera med paracetamol. Lyckligtvis börjar jag gå på massage redan på tisdag. Lyx!

Det var det, det.

1 kommentar:

MochM sa...

Jag fokuserar på det positiva och säger "skönt att illamåendet börjar ge med sig".

Angående att man ska svulla, som du skrev hos mig, så kan jag glädja dig (för att inte tala om mig) med att jag hittat ett möjligt svullande, glass. Glass i stora lass. Så länge det inte är choklad funkar det!

Klia nu inte sönder dig!

m.