26 januari 2009

Namn

Efterssom vi redan vet (om inte läkaren tog fel) att det är en liten tjej i magen har stora namnfrossan just börjat. Det är inte helt lätt att hitta något som funkar på alla de tre språken som talas i det här hemmet. När jag föreslår svenska namn ser maken ut som om jag fått ett slag mot huvudet och inte kan tänka klart längre. Han föreslår namn som är så fula så man studsar. Vad göra?
Jag vill ha ett vackert, feminint namn som inte är för kort och inte för vanligt. Helst svenskt, men inte omöjligt att uttala på andra språk. Av språkskäl bör det heller inte innehålla K, H eller R.
Sug på den ni! Och kom gärna med förslag!
Det perfekta namnet är Vendela. Ja, förutom att min brorsdotter fick det namnet i november och "Vendi la" betyder "Sälj henne" på italienska. Inte idealt.

Clara är det enda som vi båda tycker pekar åt rätt håll. Men det är lite för kort, innehåller R och är inte svenskt. Fast rätt sött ändå. Tur att vi har ett halvår på oss!

1 kommentar:

Eludie sa...

Jag tycker Clara är ett otroligt vackert namn - jag tänker "klart" och ser stjärnor på himmelen.