26 april 2009

Sticka huvudet i sanden?

Jag har läst om andra kvinnor som haft preeklampsie (havandeskapsförgiftning kallas det också) och hur deras graviditeter slutat. Jag har även snuddat vid berättelser om hur det är att få ett för tidigt fött barn. Det verkar oerhört, fruktansvärt, gräsligt - även om barnet klarar sig och blir fullt friskt. Nu vet jag inte riktigt om jag ska läsa på och informera mig om hur det kan komma att bli, eller om jag helt enkelt ska sticka huvudet i sanden och ta smällen när den kommer. Om den kommer.

Ska fråga min läkare imorgon hur hon bedömmer risken att det blir en för tidig förlossning för min del. Och i så fall HUR tidig? Fast det kan hon väl antagligen inte bedömma i det här läget...
I min journal står det numera ett stort kryss i rutan för riskgraviditet och sannolikt för tidig förlossning. Men jag vill ha siffror. HUR stor är risken? Och vid vilken tidpunkt?

Gah! Kontrollmänniska! Kanske är bättre att hålla för öronen och bara lalla?

Inga kommentarer: