24 april 2009

Blodtrycket

Maria undrade om man inte kan göra något åt mitt blodtryck, så att jag slipper sjukhus.
Nja, om blodtrycket ligger för högt under en längre period så måste jag in till sjukhuset för ny observation. Det man gör om blodtrycket förbli högt, eller stiger ännu mer, är att jag måste börja använda blodtryckssänkande medicin. Det kan ta "ett tag" att ställa in rätt dos och under den tiden måste jag i så fall också stanna på sjukhuset, så att det inte går för långt åt ena eller andra hållet.
Om man sänker mitt blodtryck för mycket påverkar det ju trycket även hos bebisen som då får för lågt tryck... Balansgång alltså. Det är också anledningen att man inte medicinerat mig redan nu, trots att jag inte mår helt bra.

Det som är det riktigt farliga (om jag förstått saken rätt) är inte högt blodtryck i sig, utan preeklampsi som hänger ihop med högt blodtryck. Det karaktäriseras, förutom blodtrycket då, av äggvita i urinen (för att njurarna inte jobbar som de ska), synstörningar, extremt mycket vatten i kroppen, illamående mm. Om man får diagnosen preeklampsi kan man hålla det i schack ett tag (med medicinering och sjukhusvistelse) men "botemedlet" är att sätta igång förlossningen.
Jag är nu i vecka 26 och är ju hemma och under kontroll, så det verkar ju lugnt just nu. Tydligen kan det dock gå snabbt från "bara" högt blodtryck till preeklampsi så därför är det läkarkontroller varje vecka och jag mäter själv mitt blodtryck flera gånger om dagen. De senaste dagarna har det varit för högt, trots ryggläge och bortrest make och son (luuuugnt alltså), så vi får väl se vad domen blir på måndag när nästa läkarbesök är. Jag befarar att det så sakteliga är dags för sjukhus igen och jag har INGEN LUST! :-(

Inga kommentarer: