04 mars 2009

Det lutar åt snitt

Nu är jag tillbaka efter en tvåveckors resa. Tack för förfrågningarna om vart jag tagit vägen. Det värmer att vara saknad! :-)

Här är allt som det ska, så vitt jag vet. Foglossningen är under kontroll, huvudvärken och illamåendet likaså. Jag mår rätt bra. Lite mer energi skulle inte skada, men just nu är sonen dunderförkyld och jag misstänker att jag trillar dit snart också. Det är svårt att hålla sig frisk när en liten gosse sitter eller ligger på en hela dagarna och hostar, nyser och snörvlar en i ansiktet.

I övrigt börjar det luta mer och mer åt kejsarsnitt för min del. Eftersom förra förlossningen slutade i förlossningsstillestånd och kejsarsnitt sas det att jag har ungefär 50% chans att föda vaginalt nästa (den här alltså) gång. Nu ligger min moderkaka långt ner och spärrar vägen till "utgången". Ev drar den sig uppåt när livmodern växer, men i annat fall är det ju definitivt snitt som gäller. Idag fick jag dessutom veta att den där brännande fläcken som dyker upp på min höft med jämna mellanrum är herpes. Har jag den minsta antydan till det när det närmar sig förlossning blir det också snitt efterssom det annars kan vara dödligt för barnet. Så sammanlagt lutar det så sakteliga mot snitt igen. Vilket inte gör mig något, tror jag... Sist var jag lite besviken över det för jag var så oerhört laddad och taggad inför förlossningen. Men nu känns det lite som strunt samma, bara hon kommer ut och mår bra. Men vi får väl avvakta ett tag till innan det tas några beslut.

Nu ska jag läsa igenom allt vad mina bloggvänner skrivit de senaste veckorna. :-)

3 kommentarer:

MochM sa...

Välkommen tillbaka!
Du har varit saknad. Roligt att "se" dig här igen. Jobbigt med förkylda lillkillen och som du säger, det verkar oundvikligt att inte bli smittad. Men fajtas emot med C-vitamin och vitlök, i förebyggande syfte ska det ju funka.
Ja det låter ju som att det blir snitt. Skönt att du är lugn inför det. Vad är förlossningsstillestånd?!
Kram på dig!
m.

Anonym sa...

Åh så skönt att du är tillbaka igen! Har saknat dig i massor.

Låter som att din förra förlossning var ganska dramatisk så jag förstår att du är glad bara allt går bra och hon kommer ut som hon ska.

KRAMAR

Anonym sa...

Med tanke på att din förra förlossning blev som den blev och med moderkakan och allt så kanske det är lika bra att planera ett snitt ifrån början. Jag börjar mest oroa mig för att vår bebis aldrig kommer vända sig åt rätt håll... Välkommen hem!