23 mars 2009

Kontoller

Idag bestod dagen till största delen av läkarkontroller. Det föll sig så att vi hade besök på specialkliniken som gör alla stora ultraljud på förmiddagen och besök hos vanliga läkaren på eftermiddagen.

Förmiddagens besök bekräftade att hjärtat slår och alla organ ser ut precis som de ska. Och det är fortfarande en liten tjej. :-) Enda anmärkningen var att huvudet var något litet i förhållandet till lårbenet, men när man tittade på de två måtten var för sig var huvudet helt normalt vilket innebär att lilla fröken har långa välsvarvade ben. ;-)

Min placenta har dragit sig uppåt nu så den är ingen anledning till kejsarsnitt längre. Alltså får jag ta mig i kragen och fatta ett beslut själv i den frågan.
Placentan ligger dock helt till vänster vilket på något sätt innebär (här förlorade jag mig i det främmande språket) att det är ett motstånd i blodgenomströmningen på högersida. Typ... Det bör kollas igen om 6-8 veckor.
Läkaren avslutade ialla fall med att säga att det verkar som att vi får en fullständigt frisk liten dotter, även om man naturligtvis inte kan garantera något.

På eftermiddagen var jag hos min vanliga läkare. Hon var inte fullt lika nöjd med sina undersökningar, efterssom mitt urinprov visade att något inte var helt bra med mig. Hon kollade även i evigheter blodgenomströmningen i min livmoder och placenta och pratade om extra kontroller och ökad risk för eklampsie och pre-eklampsie efterssom jag tidigare tenderat till högt blodtryck.
Resultatet blev att jag ska komma tillbaka med morgonurin imorgon så att vi får kolla om något inte stämmer med mina njurar.

Vi reser bort i drygt en månad så det känns lite småläskigt att inte ha tillgång till duktiga läkare och täta kontroller just nu när något eventuellt är lite knasigt. Men jag får kanske veta mer imorgon. Särskilt orolig är jag dock inte. Egentligen.

1 kommentar:

zygoten sa...

Hoppas du får tydligare besked imorgon. Skönt att du inte känner dig orolig, beror säkert på modersinstinkt ;-) Kram z