11 juni 2009

Vikt

Jag väger mig varje vecka hos läkaren och det redovisas skriftligt i min lilla (men numera rätt tjocka) blå bok som alla gravida förses med och förväntas bära omkring på. Senaste viktangivelsen var på drygt 75 kg. I vecka 11, när jag vägdes första gången, var det drygt 68 kg. 7 kilos viktuppgång mellan vecka 11 och 33 är ju lysande.
Men så var det det där med ivf-kilon... Innan jag blev gravid med min son hade jag aldrig vägt mer än 60. Efter han föddes kom jag inte längre ner än till 62 kg. Och nu är jag alltså 13 kilo därifrån. 15 kilo från mina "ideala" 60. 17 kilo från mina tidigare smala 58. Undrar var jag hamnar efter den här graviditeten...
För tillfället har jag ambitionen att komma igång och träna mig i ordentlig form igen under hösten. Men med två barn hemma kan det bli annorlunda.
Ändå känner jag mig fin. Riktigt fin faktiskt. Tycker inte jag ser stor ut (och vet att jag faktiskt inte är det heller) och kulan på magen är så söt. Så egentligen bryr jag mig inte om vikten. Så mycket. Eller så ofta. ;-)

3 kommentarer:

MochM sa...

Ja man är ju kluven där. Även min matchvikt är långt borta. Var det redan när graviditeten inleddes pga IVF-en.
Men vem bryr sig nu?! Det kan man göra sen. Då får vi peppa varandra i träningen!
Kram m.

Anonym sa...

Ja vi får verkligen peppa varandra till hösten! Jag fick också en del IVF-kilon så det verkar vara ganska vanligt. Dock har jag bara gått upp 5kg under graviditeten vilket jag inte fattar själv. Ska bli intressant att se vad det hela slutar på;). Kram

zygoten sa...

Här är en till som har ivf-kilo och så klart graviditets-dito att jobba bort till hösten. Hoppas verkligen på webpepp! Trevlig helg önskas från grått och regnigt Svea./Kram Z