21 juni 2009

Kejsarsnitt och molvärk

I fredags var jag hos läkaren igen för kontroll. Allt är okej. Blodtrycket är perfekt, äggvitan håller sig på låg nivå, ph-värde okej, järn okej och livmodertappen är stängd.
När vi skulle göra ctg var det som vanligt ett väldigt liv där inne och det tog lååång tid innan vi lyckades få till en ordentlig mätning. Vild tjej, som sagt...
Ctg-kurvan visade även på en riktig värk i livmodern, trots att jag aldrig kände den.
Väl inne hos läkaren pratade vi om kejsarsnitt kontra vaginal förlossning och hon rekommenderade snitt för min del. Detta grundade hon bla på att:
- förra förlossningen slutade med snitt efter att mina egna värkar aldrig ledde till att jag öppnade mig och prostagladinet slutade verka när jag var åtta cm öppen.
- har man gjort ett snitt är livmodern försvagad där och det finns en viss risk att det gamla ärret går upp efter ett häftigt eller långt värkarbete.
- man vill inte riskera att mitt blodtryck stiger igen innan eller i samband med förlossningen nu när det är så fint och stabilt igen.
- ett planerat snitt är säkrare än ett akut.
- vid ett planerat snitt kan de "rätta till" det gamla ärret så att det blir snyggare och så att jag får tillbaka känseln runt såret tidigare än sist.

Alltså: planerat snitt blir det. Och det känns bra. Det känns framförallt bra att VETA nu.
Läkaren trodde att kliniken skulle vilja planera in snittet till vecka 38-39 och jag har inbokat besök för "förlossningsplanering" på måndag.

Igår och idag har jag dock rejäl molvärk. Långt ner i ryggen, på samma ställe där jag hade molvärk i tio dagar och sedan värkar vid förra förlossningen. Tio dagar innan värkarna började alltså molvärken den gången. Och NU har jag fått den igen... Aj, då. Eller oj, då. Eller jaha. Vore ju lite tidigt med förlossning nu, men framförallt vill jag verkligen ha ett PLANERAT snitt och inte ett akutsnitt.
Väldigt skönt att ha tid på kliniken imorgon så jag får lite klarhet i situationen!

2 kommentarer:

zygoten sa...

Så skönt att ni planerat hur ni ska göra med förlossningen. Då får vi bara hålla tummarna att lilla vildingen håller med om den planeringen och inte försöker ta sig ut i förtid. Hoppas det går bra imorgon! Kram z

MochM sa...

Det låter ju som att ett planerat kejsarsnitt är helt rätt beslut. Skönt att veta, men konstigt att liksom planera in sin förlossning. Tisdag klockan tio, då ska vi ha barn! :)
Hoppas molvärken visar sig vara övergående och att det går bra hos läkaren idag!
Kram m.