06 maj 2009

Seger och delmål

Ny läkarkontroll idag:
Okej blodtryck just när jag var hos läkaren, men det pendlar upp och ner hela dagarna.
INGEN äggvita i urinen! Hurra!!! Däremot socker i urinen, så nästa vecka blir det sockerbeslastningstest.
Järnvärdet börjar sakta sjunka så vi testar en vecka med järnrik kost innan jag behöver tillföra något annat.
Sköldkörteltestet och övriga tester från förra veckans blodprov var alla som de skulle.

Bra ctg-kurva på lilla tjejen. Tillväxten mycket bra och hon väger nu 1150 gram.

Läkaren sa att det är en seger att jag nått vecka 28 och att nästa delmål är vecka 34. Hon räknar så tydligt med att barnet föds för tidigt, så det känns lite läskigt. Men tydligen är det så att ju mer barnet växer och ju längre in i graviditeten jag kommer, desto mer belastar det mina organ och därmed mitt blodtryck och "välmående".

OM jag når fram till vecka 34-35 och allt ser bra ut då så kan vi diskutera om jag ska göra planerat kejsarsnitt eller testa med en vaginal förlossning. Fram till dess är det bara kejsarsnitt som gäller, för något annat vore en för hög belastning för mitt blodtryck.

2 kommentarer:

MochM sa...

Skönt att höra att värdena verkar bättre. Men läskigt det där med att planera tidig förlossning, oavsett hur den blir. Men läkarna kan dom och det kommer gå finfint! Skönt att lill-Clara växer som hon ska också, stark tjej som kommer greja allt utan problem, det är jag säker på!
m.

zygoten sa...

Så bra att allt verkar hålla sig stabilt. Jag hade oxå blivit lite nervös om det så självklart diskuterades för tidig förlossning. Det kommer säkert bli bra oavsett, lilltjejen mår ju till synes bra! /kram z