02 maj 2009

Heltidsgravid

Jag känner mig heltidsgravid just nu.
Varje vecka är det läkarbesök med urinprov, blodtryckskontroll, ultraljud och ibland blodprov och olika underlivstest (Vad kan det heta på svenska tro? När man kollar så att det inte finns några infektioner, att ph-värdet är det rätta osv?).
Varje vecka är det även massage efterssom jag får graviditetsrelaterad huvudvärk annars.
Med jämna mellanrum är det besök hos specialkliniken för fosterdiagnostik med enormt grundliga ultraljud.

Varje dag pillar jag dessutom i mig två kapslar med folsyra + DHA och annat nyttigt samt två kapslar magnesium. Två gånger i veckan tar jag vaginaltabletter som ska hålla ph-värdet på rätt nivå och varje kväll smörje jag dessutom in mage och höfter med kräm för att (om möjligt) motverka strior.

Det känns.... onaturligt? Först ivf-behandlingarna, sedan den här typen av graviditet och slutligen ev ett kejsarsnitt. Jag är nog inte gjord för det här egentligen. Men sådan himla tur att jag lever just här och nu så att jag kan göra det ändå!!!! :-)

2 kommentarer:

MochM sa...

Ja det är verkligen rätt inställning. Tänk vilken tur. För hundra år sen hade det aldrig gått. Sjuttsingen inte ens för 50 år sen.

Hoppas du mår bra för övrigt!

Kram m.

MOE sa...

Hehe, du är välkollad i alla fall! Själva kämpar vi ju mot tillväxthämning här, men det känns ändå ganska lindrigt i sammanhanget. Kram MOE