06 juli 2009

Kan bli knappt?

Dagens läkarbesök var även det helt okej. Blodtrycket har dock stigit lite, äggvitan kvarstår och jag är rätt svullen. Men i övrigt är allt okej. Allt är ju egentligen tecken på preeklampsie, men än så länge är det inom rimliga gränser.
Min läkare tyckte dock att det kunde bli knappt med snittdatum 24 juli och sa att vi får ta en dag i taget. Känner jag någon förändring i form av mer svullnad, huvudvärk eller liknande ska jag åka in direkt. Hmm... Vi har lite problem att hitta barnvakt vissa dgar framöver så jag hoppas verkligen att tjejen behagar titta ut en lämplig dag. ;-) Nåja. Kommer hon tidigare så gör hon.

Jag lärde mig förresten något nytt idag: Min placenta börjar bli åderförkalkad. Yes, den är konstruerad för att räcka i 40 veckor och nu börjar man se vita fläckar, dvs kalk, på ultraljudet. Helt normalt så klart och den kommer bli vitare och vitare de kommande veckorna. Känns som ett rätt bra ställe på kroppen - om man nu måste bli åderförkalkad menar jag. :-)

1 kommentar:

zygoten sa...

Händer visst saker här också! Nu kan vi ju verkligen börja spekulera i vem som kommer att få träffa sin nya, lilla människa först;-) Hoppas förstås att vi båda kan hålla tätt några veckor till. /kram z