08 juli 2008

Pengar

I den delen av världen där vi bor har man en egen sjukförsäkring. Dessa kan vara privata eller statliga och har olika villkor för vad och hur mycket de betalar för olika behandlingar. Vi har fruktat att vi skulle få betala hela, eller en stor del, av ivf-behandlingen själva, men idag fick vi ett preliminärt besked att de troligen betalar alltihop! Hurra!!!
Där föll en sten från mitt hjärta. Vi har visserligen råd, men pengarna sitter så placerade att mina föräldrar skulle märka om det försvann 50-60.000 kr (ivf är dyrare här än i Sverige) och säkerligen fråga vart de tagit vägen. Och den frågan har jag inte lust att besvara.

Maken, som egentligen tycker att ivf är rena science fiction och som fortfarande är motvillig till hela grejen, får också ett argument färre på sin lista över varför vi inte skulle göra ivf. Enda argumentet som nu återstår är; "Jag vill att vi ska få barn på vanligt sätt!" Jo, men tjena. Det vill jag också. Men just den metoden är inte tillgänglig längre. Pick another one!

I morgon får vi definitivt besked i pengafrågan. Men det bådar ju ialla fall väldigt gott! Hurra igen!!!

Inga kommentarer: